Parsin.mihanblog.com

www.jalalvandi.ir

Parsin.mihanblog.com

www.jalalvandi.ir

رایانشانی خود را وارد کنید و آخرین مطالب را روزانه دریافت کنید:

توضیحات درباره خبرنامه

انگیزه من از نوشتن این مطلب، مورد جدیدی از کلاهبرداری بود که توسط چند نفر از اطرافیانم بصورت مشابه تجربه شد.

در این روش یک پیامک بلند بالای انگلیسی از یک شماره تلفن با کد بریتانیا مثل 00447010085775 به فرد ارسال می‌شود که در آن ادعا شده فرد در قرعه‌کشی شرکت Samsung برنده جایزه یک میلیون دلاری شده است و لازم است تا مدارک هویتی خویش از جمله گذرنامه‌اش را اسکن کند و به ایمیلی شبیه به samsungslip@mit.tc بفرستد.

بعد از ارسال ایمیل، در پاسخ ایمیل دیگری از کلاهبرداران ارسال می‌شود که در آن عکس بسته پستی با آدرس و مشخصات فرد به اصطلاح برنده مشخص است.

این امر موجب می‌شود که اطمینان فرد به موضوع بیشتر شود و عطشش برای گرفتن یک میلیون دلار دوچندان گردد. و این ایمیل‌ها همچنان رد و بدل می‌شوند تا جایی که بالاخره شرکت معظم، درخواست واریز 600دلار از سوی برنده محترم را بعنوان هزینه پستی و سایر هزینه‌ها می‌نماید!

در پیشامدهای مشابه آنچه که نقل شد، لازم است به چند نکته توجه داشته باشیم:

1- مسلماً کلاهبرداران هر بار داستان جدیدی سر هم می‌کنند که به واقعیت نزدیکتر باشد تا بدین ترتیب اطمینان و اعتماد افراد بیشتری را جلب کنند و درصد قربانیان را افزایش دهند.

مثلاً در داستان ذکر شده یکی از اطرافیان من هیچ وسیله‌ای با برند Samsung نخریده بود، اما از آنجایی که طبق آمارها سهم بازار سامسونگ بخصوص در بازار تلفن‌های هوشمند روز به روز افزایش می‌یابد لذا با انتخاب این برند، کلاهبرداران احتمال ارسال ایمیل یا پیامک به مشتریان این برند را بیشتر می‌دانند.

2- متاسفانه پول وسوسه کننده است، و هر چقدر که مبلغش بیشتر باشد، دیدمان کمتر می‌شود! لذا در این‌گونه موارد پیش از آن‌که به مبلغ دقت کنیم، بهتر است به توجه‌مان را به گزینه‌های دیگر جلب کنیم.

در موردی که تعریف کردم، با اینکه دوستم هیچ محصولی با برند سامسونگ نخریده بود، اما دلش نمی‌آمد که از یک میلیون دلار دست بکشد و ماجرا را دنبال کرد.

3- حتی ممکن است کلاهبرداران در هیچ مرحله‌ای از شما درخواست پول نکنند (که احتمالش خیلی کم هست!)، و هدفشان چیز دیگری مثل جمع آوری شماره تلفن‌های معتبر و فعال، ایمیل‌های معتبر و فعال ویا حتی جمع‌آوری اسکن تعداد زیادی مدرک هویتی باشد.

این مورد آخر، بسیار خطرناک است. دقت کنید که شما با ارسال تصویر صفحه اول گذرنامه خود اطلاعات زیادی را در اختیار کلاهبرداران قرار می‌دهید. در بسیاری از عملیات‌های تروریستی در سطح دنیا، از مشخصات واقعی افراد حقیقی استفاده شده است و این موضوع می‌تواند در بدترین حالات برای شما دردسرساز هم باشد. پس حتماً قبل از ارسال مدارک هویتی (که اغلب در همان مراحل اولیه انجام می‌گیرد) به جوانب کارتان فکر کنید.

  • اما چگونه ایمیل‌ها و ادعای دروغین را تشخیص دهیم؟!

در خیلی از موارد شما با یک جستجو ی گوگل ساده می‌توانید اطلاعات زیادی درباره موضوع بدست آورید. برای مثال در موردی که تعریف کردم، با جستجوی شماره تلفن ذکر شده به سایتی می‌رسیم که تعداد زیادی از شماره تلفن‌ها و ایمیل‌هایی را که با آن‌ها ادعاهای دروغین ارسال شده است را لیست کرده و این شماره هم جزئی از آن‌هاست!

همچنین اگر به دامنه ایمیل فرستنده توجه کنید، خواهید دید که آدرس mit.tc نه تنها هیچ ارتباطی با شرکت Samsung یا هیچ شرکت دیگری ندارد، بلکه هر فردی (از جمله خود شما) می‌توانید در آن یک ایمیل رایگان با هر نام دلخواهی مثل Samsung بسازید. (که البته پیشنهاد می‌کنم در سرویس‌های اینچنینی که وضعیت امنیتی‌شان مشخص نیست به هیچ وجه ثبت نام نکنید!)

همچنین با کمی تفکر و تامل در کل ماجرا به جور در نیامدن داستان با منطق پی خواهید برد. مثل اینکه چرا سامسونگ این جایزه بزرگش را تبلیغ نکرده است و هیچ جا خبری از آن نیست؟! چرا جایزه شما از طرف دفتر منطقه‌ای سامسونگ در بریتانیا باید ارسال شود؟! چرا هزینه‌های مربوطه از مبلغ جایزه کسر نمی‌شوند و شما باید آن‌ها را نقد بپردازید؟! و…

در انتها خواهش می‌کنم لطفاً ساده نباشید و خواندن این متن را به اطرافیان‌تان با هر درجه‌ای از تحصیلات و معلومات پیشنهاد کنید!

و همچنین پیشنهاد میکنم

خواندن آن و مطالب مشابه، مثل اطلاعیه‌های موجود در پایگاه پلیس فتا را به اطرافیان‌تان توصیه کنید.